Amsterdam Berlin Brussel Paris Prague Rome

Filmtheorie

A. Binnen of buiten?
Een van de eerste vragen die een regisseur zichzelf stelt is: waar speelt de film zich af? Oftewel: op welke locatie(s) ga ik filmen? De regisseur heeft in hoofdzaak de keuze tussen binnen (interieur) en buiten (exterieur). Binnenscènes worden vaak in een studio opgenomen, voor buitenscènes gaat men meestal de straat op. In de computer kan er dan later nog van alles aan toegevoegd of veranderd worden, de zogenaamde special effects.

B. Filmlocaties hebben betekenis.
Met de keuze voor een bepaalde plek wil de regisseur vaak meer zeggen dan je op het eerste gezicht zou denken. De kerk, de brug, het plein of de straat die hij als locatie kiest, zijn niet zomaar een kerk, brug, plein of straat. Ze hebben soms meerdere betekenissen voor een regisseur:
Betekenis 1: Iedere locatie heeft een visuele betekenis. Het gaat om een speciale architectuur of een bijzondere ligging, die de regisseur filmisch mooi of interessant kan vinden.
Betekenis 2: De beelden van een gebouw of een landschap maken meteen duidelijk waar we zijn. Zie je de Eiffeltoren, dan weet je dat het om Parijs gaat;
Betekenis 3: Een locatie moet passen bij het genre van de film. In een horrorfilm komt vaak een vreemd, spookachtig huis voor, in romantische films zie je meestal veel landhuizen, kasteeltjes en kerken.
Betekenis 4: Veel gebouwen zeggen iets over de (politieke) geschiedenis van het land of de stad waar het verhaal gesitueerd is. De historische betekenis van zo’n locatie kan de gebeurtenissen in een bredere context plaatsen.
Betekenis 5: Een locatie heeft te maken met het karakter van (de) het (hoofd-) personage(s). Het geeft aan waar hij woont, uit wat voor milieu of klasse hij komt, en wat voor leven hij leidt etc.

C. De stad als filmlocatie.
Voor heel veel regisseurs is de stad een geliefde plek om te filmen. Denk aan de Amerikaanse regisseur Woody Allen, wiens films zich vrijwel altijd in New York afspelen, of aan de Italiaan Federico Fellini die amper Rome verliet. Voor de Nederlandse regisseur Eddy Terstall – die zelf in de Amsterdamse Jordaan woont - is Amsterdam de meest geliefde locatie..
Elke wereldstad heeft zijn eigen filmimago. Filmthema’s die bij de stad horen, zijn onder andere criminaliteit, eenzaamheid en relaties. Rome is de stad van het zoete leven; Parijs staat voor romantiek; New York voor het moderne leven en Amsterdam is de stad van de vrije moraal.


( ! ) Warning: include(incl/footer.php): failed to open stream: No such file or directory in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/amsterdam/amsterdam_students_theory.php on line 23
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005226288{main}( ).../amsterdam_students_theory.php:0

( ! ) Warning: include(incl/footer.php): failed to open stream: No such file or directory in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/amsterdam/amsterdam_students_theory.php on line 23
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005226288{main}( ).../amsterdam_students_theory.php:0

( ! ) Warning: include(): Failed opening 'incl/footer.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/amsterdam/amsterdam_students_theory.php on line 23
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005226288{main}( ).../amsterdam_students_theory.php:0