Amsterdam Berlin Brussel Paris Prague Rome

Handleiding

FilmTrips bestaat uit vier stappen. Stap 1, 2 en 4 vinden op school plaats en kunnen bij elkaar gedurende vier lesuren uitgevoerd worden. Stap 3 vindt in Amsterdam plaats en neemt een dagdeel in beslag.
Stap 1: voorbereiding op school (50 min)
Stap 2: filmvertoning op school (100 min)
Stap 3: opdrachten in Amsterdam (dagdeel)
Stap 4: dossier maken op school (50 min)
Papieren plattegrond
FilmTrips Amsterdam is gekoppeld aan echte locaties in Amsterdam die gebruikt zijn in films. De locaties staan vermeld op de speciaal voor dit project ontwikkelde plattegrond, die u uitsluitend via deze site (zie bestelformulier) kunt bestellen.


Stap 1 Voorbereiding op school

Gedurende Stap 1 (50 minuten) komen de volgende onderdelen aan de orde:

1. U vertelt de leerlingen over de excursie naar Amsterdam.
2. U deelt de FilmTrips Amsterdam plattegronden uit.
3. U informeert de leerlingen over het doel van FilmTrips.
4. U vertelt over de vier stappen.
5. Laat de leerlingen in groepjes achtergrondinformatie opzoeken over de Nederlandse filmgeschiedenis. (Kijk op: www.filmmuseum.nl; www.nfdb.nl en www.imdb.nl)
6. Laat de leerlingen uitzoeken waar de volgende in Amsterdam opgenomen films over gaan: Amsterdamned (Dick Maas, 1988); Babylon (Eddy Terstall, 1998); Kees de Jongen (Andre Van Duuren, 2003); Ocean’s Twelve (Steven Soderbergh, 2004) en Wheels of fortune (Wilko Bello, 2001). Laat ze zelf bedenken of achterhalen op welke locaties er gefilmd zou kunnen zijn.
7. De groepjes wisselen hun bevindingen met elkaar uit.

Stap 2 Filmvertoning op school
Voor het kunnen uitvoeren van de opdrachten die bij FilmTrips Amsterdam horen, is het van belang dat de leerlingen tenminste één van de volgende films gezien hebben: Amsterdamned (Dick Maas, 1988); Babylon (Eddy Terstall, 1998); Kees de Jongen (Andre Van Duuren, 2003); Ocean’s Twelve (Steven Soderbergh, 2004) en Wheels of fortune (Wilko Bello, 2001).
Gedurende Stap 2 (100 minuten) vertoont u een van de bovengenoemd film(s). Vooraf wijst u de leerlingen op de volgende punten:
1. Let vooral goed op de locaties waar de film is opgenomen.
2. Waaraan kun je zien in welke tijd de film zich afspeelt?
3. Wat zou de regisseur allemaal veranderd kunnen hebben in het straatbeeld?
4. Let op (beroemde) Amsterdamse gebouwen of plekken die in de film te zien zijn?

Stap 3 Opdrachten in Amsterdam rond de locaties
Gedurende Stap 3 bevindt u zich in Amsterdam. Bij voorkeur reist u met de trein naar Amsterdam. Daar aangekomen huurt u op het Centraal Station fietsen bij MacBike. De verhuurbalie bevindt zich aan de voorzijde van het station (uitgang Centrum) ongeveer 100 m naar links. U kunt de fietsen het beste vooraf reserveren via: www.macbike.nl. Voor groepen gelden er speciale kortingstarieven.
Voordat u en de leerlingen Amsterdam in gaan, komen onderstaande punten aan de orde.
1. U controleert of iedere leerling zijn/haar FilmTrips Amsterdam plattegrond, en pen en papier, bij zich heeft.
2. U deelt de klas op in groepjes van max. 15 leerlingen. Dit in verband met de veiligheid tijdens het fietsen door de stad.
3. In iedere groep bevindt zich tenminste een leerling met een digitale fotocamera of een telefoon met fotofunctie en/of een leerling met een digitale videocamera of een telefoon met filmfunctie.
4. U instrueert de groepen.
5. De leerlingen volgen de fietsroute, samen met een begeleider, en maken op de gekozen filmlocatie(s) de opdrachten. (zie opdrachten)
6. U en eventueel andere docenten zijn per mobiele telefoon beschikbaar en/of u spreekt een plaats af waar u te bereiken bent.
Zorg ervoor dat er geen gegevens verloren gaan. Laat de leerlingen het materiaal goed opslaan en apart bewaren ter verwerking op school.

Stap 4 Dossier maken op school.
Terug op school laat u de leerlingen hun resultaten verwerken in een dossier. Dat kan zowel digitaal als op papier. Hierbij kunt u de volgende suggesties onder de aandacht brengen:
1. Maak een beeldend verslag in de vorm van een foto-expositie.
2. Maak een powerpoint inclusief voice-over en filmfragmenten.
3. Maak gebruik van de teksten, foto’s en/of filmopnames die je zelf gemaakt hebt.
Laat de verschillende groepjes hun resultaten aan de klas presenteren. Eventueel ook aan de ouders.
U kunt de resultaten en de presentatie beoordelen op:
a. Algemene vaardigheden:
* Hoe is de informatie verzameld?
* Hoe is de informatie verwerkt?
* Is de informatie juist?
* Is het een kwalitatief goed product geworden?
* Hoe zijn de opdrachten aangepakt?
* Hoe is het dossier vormgegeven?
b. Filmische vaardigheden
* Welke filmische termen zijn er gebruikt?
* Welke verbanden zijn er gelegd met andere kunst- en cultuuruitingen, geschiedenis en literatuur?
* Welke bronnen en materialen zijn er gebruikt voor de reflectie?
* Welke digitale technieken zijn er gebruikt?
c. Groepswerk
* Zijn de taken evenwichtig verdeeld?
* Is er goed samengewerkt?
* Is iedereen tevreden?


( ! ) Warning: include(incl/footer.php): failed to open stream: No such file or directory in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/amsterdam/amsterdam_teachers_guidelines.php on line 23
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005225960{main}( ).../amsterdam_teachers_guidelines.php:0

( ! ) Warning: include(incl/footer.php): failed to open stream: No such file or directory in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/amsterdam/amsterdam_teachers_guidelines.php on line 23
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005225960{main}( ).../amsterdam_teachers_guidelines.php:0

( ! ) Warning: include(): Failed opening 'incl/footer.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/amsterdam/amsterdam_teachers_guidelines.php on line 23
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005225960{main}( ).../amsterdam_teachers_guidelines.php:0