Amsterdam Berlin Brussel Paris Prague Rome

Docentenhandleiding

Stap 1 Voorbereiding op school
download pdf

Voordat u met uw leerlingen naar Berlijn gaat en het project FilmTrips uitvoert, dient u een voorbereiding op school te organiseren. Het doel van FilmTrips is om leerlingen filmlocaties en filmhistorische plekken te laten bezoeken. Door het ter plekke uitvoeren van opdrachten krijgen ze inzicht in de functie die filmlocaties en filmsteden hebben in films. FilmTrips is geschikt voor leerlingen vanaf 4 VMBO/HAVO/VWO en sluit aan bij de vakken CKV, Duits en geschiedenis.
FilmTrips bestaat uit vier stappen. Stap 1, 2 en 4 vinden op school plaats en kunnen bijelkaar gedurende vier lesuren uitgevoerd worden. Stap 3 vindt in Berlijn plaats en neemt een dagdeel in beslag.

Gedurende Stap 1 (50 minuten) komen de volgende onderdelen aan de orde:
1. U vertelt de leerlingen over de excursie naar Berlijn.
2. U deelt de FilmTrips-plattegronden uit.
3. U informeert de leerlingen over de rol van FilmTrips binnen de excursie.
4. U vertelt over de 4 stappen.
5. Vervolgens u laat de leerlingen in groepjes achtergrondinformatie opzoeken over de algemene Duitse geschiedenis en de Duitse filmgeschiedenis. (Kijk op: www.imdb.com , www.kinofenster.de en www.duitslandweb.nl).
6. Laat de leerlingen uitzoeken waar de in Berlijn opgenomen films overgaan: Lola rennt (1998), Good Bye Lenin! (2003), The Bourne Supremacy (2004) en Das Leben der Anderen (2006). Van elke film geven ze een korte beschrijving in zo’n 150 woorden. (Mogelijk: in het Duits.) Vervolgens noteren zij een aantal locaties waar gefilmd is. Daarbij geven zij aan of het hier gaat om historische plekken en welke functies deze locaties momenteel hebben.
7. De groepjes wisselen hun bevindingen aan elkaar uit of presenteren deze plenair in de klas.

LOCATIE 1. TACHELES
Het adres: Oranienburgerstraße 54-56. Metrohalte: Oranienburger Tor (U6)
Uit de film: Good Bye, Lenin!
Tacheles is een alternatief kunstenaarscentrum. Voor de Wende was het the place to be voor Oost-Berlijnse jongeren. Er traden bands op, kunstenaars hielden er exposities, het was een plek die bruiste. Tacheles is gerenoveerd, maar nog steeds een populaire plek voor kunstenaars. Van toneel tot dans en van cabaret tot film. Op het braakliggende terrein achter het gebouw, werken en exposeren beeldend kunstenaars.

LOCATIE 2. KARL-MARX-ALLEE
Het adres: Karl-Marx-Allee 33. Metrohalte: Schillingstr (U5)
Uit de film: Das leben der Anderen
In het voormalig Oost-Berlijn was de Karl-Marx-Allee de belangrijkste verkeersader. Hier hield men ten tijde van de DDR bijvoorbeeld de militaire parades. De grote flats en de enorme lanen werden door Russische architecten ontworpen, in de jaren vijftig van de vorige eeuw, en doen denken aan de brede lanen van Parijs.

LOCATIE 3. OBERBAUMBRÜCKE
Het adres: Oberbaumbrücke. Metrohalte: Schlesisches Tor (U1, U8)
Uit de film: Lola Rennt
De Oberbaumbrücke is misschien wel de mooiste brug van Berlijn. Bijzonder is dat de metrolijn bovengronds, over de weg loopt. Op de brug was een grenshalte die Oost- en West-Berlijn scheidde. Wanneer je vanuit Kreuzberg de brug overgaat, zie je links, in de Mühlenstraße, het langste stuk van de Berlijnse Muur, dat bewaard is gebleven.

LOCATIE 4. ALEXANDERPLATZ
Het adres: Alexanderplatz. Metrohalte: Alexanderplatz (U2, U5 en U8)
Uit de film: The Bourne Supremacy
Alexanderplatz is vernoemd naar de Russische tsaar Alexander I. In de jaren zestig van de vorige eeuw was het plein het stadshart van Oost-Berlijn. Het meest opvallend is de 365 meter hoge Fernsehturm. Een ander opvallend beeld is het Weltzeituhr, dat midden op het plein staat.


Stap 2 Filmvertoning op school

Omdat FilmTrips gekoppeld is aan echte locaties in Berlijn die gebruikt zijn in een viertal films, is het belangrijk dat de leerlingen in ieder geval één film gezien hebben voor het goed kunnen uitvoeren van de opdrachten. De film Good Bye Lenin! is het meest geschikt hiervoor. De andere films kunnen de leerlingen in eigen tijd bekijken.
De films kunt u lenen in een goede videotheek of wendt u tot Videma, zowel voor het geven van toestemming als voor het lenen van een DVD. Videma heeft een eigen filmbank/filmservice, ook voor scholen: zie www.videma.nl

Gedurende Stap 2 (120 minuten) vertoont u de film Good Bye Lenin! Vooraf wijst u hen op de volgende punten:
1. Let goed op de locaties waar de film is opgenomen. Noteer minimaal drie verschillende locaties.
2. Waaraan kun je zien in welke tijd de film zich afspeelt? Noteer minimaal vier elementen/argumenten voor jouw tijdsaanduiding.
3. Wat zou de regisseur allemaal veranderd kunnen hebben in het straatbeeld?
4. Let op beroemde Berlijnse gebouwen die in de film te zien zijn. Noteer er in ieder geval drie.

Stap 3 Opdrachten in Berlijn

Wanneer u met de bus naar Berlijn reist en u heeft de mogelijkheid van het afspelen van een DVD, dan kunt u er voor kiezen nog een (andere) film onderweg te vertonen: Lola rennt, The Bourne supremacy of Das Leben der Anderen.

Stap 3 wordt in Berlijn uitgevoerd. Voordat u en de leerlingen aan het werk gaan in de stad Berlijn, komen onderstaande punten aan de orde.
1. U controleert of iedere leerling zijn/haar FilmTrip-plattegrond en pen en papier bij zich heeft.
2. U deelt de groep op in aantal kleinere groepjes van ongeveer vier tot zes leerlingen.
3. Ieder groepje is in het bezit van een aparte (grotere) plattegrond met openbaar vervoer informatie van Berlijn.
4. In ieder groepje bevindt zich een leerling met een digitale fotocamera of een telefoon met fotofunctie.
5. In een enkel groepje bevindt zich ook een leerling met een digitale videocamera of een telefoon met filmfunctie.
6. U instrueert de groepjes..
7. Ieder groepje kiest een filmlocatie. De leerlingen gaan daar zelfstandig naar toe en maken de opdrachten. (zie opdrachten)
8. U en eventueel andere docenten zijn per mobiele telefoon beschikbaar en/of u spreekt een plaats af waar u te bereiken bent. (B.v. in Café Einstein op Unter den Linden of onderaan de Fernsehturm.)
9. De leerlingen kunnen na het uitvoeren van een opdracht op de eerste locatie naar een tweede of eventuele derde locatie gaan.
10. Terug in het hotel / de jeugdherberg verwerken en bekijken de groepjes hun antwoorden en digitale producten.
11. Zorg ervoor dat er geen gegevens verloren gaan. Laat de leerlingen het materiaal goed opslaan en apart bewaren ter verwerking op school. (Bijvoorbeeld op een laptop van school.)

Stap 4 Dossier maken op school.

Terug op school laat u de leerlingen hun resultaten verwerken in een dossier. Dat kan zowel digitaal als op papier. Hierbij kunt u de volgende suggesties onder de aandacht brengen:
1. Maak een beeldend verslag in de vorm van een foto-expositie.
2. Maak een videomontage inclusief voice-over en filmfragmenten.
3. Maak gebruik van de teksten, foto’s en/of filmopnames die je zelf gemaakt hebt.
Laat de verschillende groepjes hun resultaten aan de klas presenteren. (Eventueel ook aan de ouders.)
U kunt de resultaten en de presentatie beoordelen op:
a. Algemene vaardigheden:
* Hoe is de informatie verzameld?
* Hoe is de informatie verwerkt?
* Is de informatie juist?
* Is het een kwalitatief goed product geworden?
* Hoe zijn de opdrachten aangepakt? (proces)
* Hoe is het dossier vormgegeven?

b. Filmische vaardigheden
* Welke filmische termen zijn er gebruikt?
* Welke verbanden zijn er gelegd met andere kunst- en cultuuruitingen, geschiedenis en literatuur?
* Welke bronnen en materialen zijn er gebruikt voor de reflectie?
* Welke digitale technieken zijn er gebruikt?

c. Groepswerk
* Zijn de taken evenwichtig verdeeld?
* Is er goed samengewerkt?
* Is iedereen tevreden?


( ! ) Warning: include(incl/footer.php): failed to open stream: No such file or directory in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/berlin/berlin_teachers_guidelines.php on line 24
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005225856{main}( ).../berlin_teachers_guidelines.php:0

( ! ) Warning: include(incl/footer.php): failed to open stream: No such file or directory in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/berlin/berlin_teachers_guidelines.php on line 24
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005225856{main}( ).../berlin_teachers_guidelines.php:0

( ! ) Warning: include(): Failed opening 'incl/footer.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /chroot/home/filmtrip/filmtrips.nl/html/new/berlin/berlin_teachers_guidelines.php on line 24
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0005225856{main}( ).../berlin_teachers_guidelines.php:0